FANDOM

Polska, znana także jako IV Rzeczpospolita lub Odnowiona Polska to państwo zreformowane z III Rzeczpospolitej w roku 2020. Jest ona liderem Międzymorza oraz powoli staje się ważnym graczem na arenie międzynarodowej.

Historia Edytuj

Renowacja Rzeczpospolitej Edytuj

Ze względu na rosnące napięcie w Polsce, której Unia Europejska teraz nakazywała otworzyć swoje granice dla imigrantów, dając jej do wyboru przyjęcie propozycji albo wydalenie z Unii. Niezależny polityk Maksymilian Zimierski porównał tą propozycję do propozycji Nazistowskich Niemiec "Gdańsk alb Wojna" w 1939 roku, z czym sporo obywateli a nawet obecny prezydent Andrzej Duda się zgodził, i postanowił opuścić Unię. Niedługo po opuszczeniu Unii, bo już w 2019 roku zostało założone Międzymorze, w którego skład początkowo wchodziła Polska, Węgry, Czechy, Słowacja, Litwa, Łotwa i Estonia. Niecałe pięć miesięcy później prezydent Duda ogłosił tak zwaną Renowację Rzeczpospolitej, zmieniając parę rzeczy w rządzie oraz w polityce zagranicznej Polski, zrywając współpracę z Ukrainą. Niecały rok później, bo 6 sierpnia 2020 roku doszło do wyborów, które wygrał wcześniej wspomniany Maksymilian Zimierski, którego pierwszym edyktem było zaproszenie Austrii, Chorwacji, Słowenii, Rumunii i Bułgarii, państwom odrzuconym od Unii ze względu na jej zbytnio otwartą polisę imigracyjną miejsce w Międzymorzu, na co przystały.

Wojna Białoruska Edytuj

21 września 2020 roku Białoruś, namówiona i wspierana przez Rosję by najechać kraje bałtyckie, w czasie gdy ona sama starała się naprawić swój kryzys gospodarczy najeżdżając Ukrainę, gwarantując Polsce zwrot Galicji w zamian za neutralność. Gdy Litwa została zaatakowana, Estonia i Łotwa złączyły się w celu zagwarantowania dalszego istnienia swoich państw.

Początkowo, Białoruś bezproblemowo przebijała się przez terytoria Litwy, szybko dochodząc do Wilna, lecz niedługo po pierwszym ataku na Wilno, Polska, która już zdążyła odebrać swoje dawne tereny (Obwód Lwowski oraz część Wołyńskiego, fragmenty obwodu Tarnopolskiego i Iwanofrankowskiego), zaatakowała Białoruś. Białoruskie siły szybko zeszły na defensywę, i już w grudniu byli z powrotem na swoich terenach. 6 stycznia Mińsk został zdobyty, a po Traktacie z Wilna Białoruś została zmuszona oddać część swoich terenów Polsce i Litwie, w tym stolicę, oraz musiała zapłacić reperacje wojenne, oraz podpisała pakt o nieagresji.

Arbitraż Warszawski Edytuj

10 stycznia 2021 roku, Węgry weszły w spór z Ukrainą, która nie chciała oddać Węgrom obwodu Zakarpackiego, który od wieków był częścią Węgier, nim został odebrany im podczas Traktatu z Trianonu, a następnie podczas Pokoju Paryskiego. Polska i Czechosłowacja (która sformowała się z powrotem w jedno państwo na mocy referendum grudniowego) obrały posady arbitrów podczas posiedzenia, i ostatecznie przydzielono całość obwodu zakarpackiego Węgrom, które oddały małą część Zakarpatii Czechosłowacji w zamian za stanięcie po ich stronie oraz w ramach poprawienia relacji.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki