FANDOM

Litwa, Republika Litewska (lit. Lietuva, Lietuvos Respublika, biał. Летува) to państwo należące do Krajów Bałtyckich oraz członek Międzymorza.

Historia Edytuj

Powstanie Edytuj

Wojna Białoruska Edytuj

21 września 2020 roku Białoruś, namówiona przez Rosję by najechać kraje bałtyckie, w czasie gdy ona sama starała się naprawić swój kryzys gospodarczy najeżdżając Ukrainę, gwarantując Polsce zwrot Galicji w zamian za neutralność. Gdy Litwa została zaatakowana, Estonia i Łotwa złączyły się w celu zagwarantowania dalszego istnienia swoich państw.

Początkowo, Białoruś bezproblemowo przebijała się przez terytoria Litwy, szybko dochodząc do Wilna, lecz niedługo po pierwszym ataku na Wilno, Białoruś została zaatakowana przez Polskę, która już zdążyła odebrać swoje dawne tereny (Obwód Lwowski oraz część Wołyńskiego, fragmenty obwodu tarnopolskiego i iwanofrankowskiego) i teraz zwróciła się na pomoc swoim sojusznikom. Białoruskie siły szybko zeszły na defensywę, i już w grudniu byli z powrotem na swoich terenach. 6 stycznia Mińsk został zdobyty, a po Traktacie z Wilna Białoruś została zmuszona oddać część swoich terenów Polsce i Litwie, w tym stolicę, oraz musiała zapłacić reperacje wojenne, oraz podpisała pakt o nieagresji.

Operacja Królewiec Edytuj

8 czerwca 2021 roku Litwa wspomogła Polskę w ataku na Obwód Kaliningradzki, w którym znajdowały się rosyjskie rakiety, gotowe zaatakować Polskę gdyby ta chciała wykorzystać fakt iż przechodzi przez kryzys i zaatakowała ją. W nocy z 8 na 9 czerwca polskie siły specjalne wylądowały nieopodal Kaliningradu, oraz dokonały sabotażu na stacji wojskowej usytuowanej w pobliżu miasta. 9 czerwca, o szóstej piętnaście rano, Polskie wojska przejechały przez południową granicę obwodu, w czasie gdy Litewskie siły zaatakowały Sowietsk. Niecałe cztery godziny później siły rosyjskie w obwodzie skapitulowały, a po dwóch dniach okupacji, obwód wylądował w rękach Polski.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki