FANDOM

Banner-historia

HISTORIA CIE WZYWA!
Witaj! Aktualnie znajdujesz się na stronie należącej do tzw. History by Arek214 zapoczątkowanego przez użytkownika Arek214

Autor z jednej strony zachęca do edytowania i wzbogacania treści artykułów należących do cyklu o nowe wątki, ale też prosi o zachowanie "realistycznego" klimatu.

Edward później znany jako Edward I Zdobywca – angielski książę, a następnie król założonego przez siebie Królestwa Anglii. W zwycięskiej kampanii wyparł Francuzów z południowej części Anglii oraz znacznie zmodernizował większą część królestwo. Zasłynął z tego, że zjednoczył wszystkie ziemie Anglii.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Edward urodził się 21 maja 823 roku w Walii, jako syn tamtejszego księcia Goldrima. Ojciec sam zajął się jego wychowaniem. Od najmłodszych lat był uczony sztuki walki i jeździectwa. W wieku 17 lat dostał pod władzę Kamienne Miasto, co miało go przygotować na objęcie władzy po śmierci ojca.

Panowanie Edytuj

Objęcie rządów Edytuj

Gdy miał 23 lata zmarł jego ojciec, po nieszczęśliwym wypadku, choć tak naprawdę zginął otruty. Na barki młodego Edwarda spadła nie tylko władza nad Walią, ale także zmierzenie się z Normańską ekspansją. Gdy Normanie zaatakowali Mercję, jej Królowa Jadwiga poprosiła o pomoc Edwarda. Ten zgodził się pod warunkiem, że Jadwiga wyjdzie za niego. Dwa dni później odbył się ślub. Po ślubie Edward na czele armii Walii i Mercji wyruszył przeciwko Normanom i w jednej bitwie ich rozgromił, a następnie wyparł ich z całej Anglii. Kilka dni później na londyńskim placu ogłosił powstanie Królestwa Anglii, mimo sprzeciwu duńskiego króla Wilhelma.

Negocjacje z Francją Edytuj

Powstanie w Anglii nowego królestwa zaniepokoiło Francję. Jej król wysłał posłów na dwór Edwarda. Nie wiadomo nic o przebiegu tego spotkania. Wiadomo, że kilkanaście dni królowie obaj królowie się spotkali i po siedmiu godzinach rozmów zawiązali sojusz. Obie strony zobowiązały się nie wchodzić nawzajem w drogę oraz zdecydowano, że syn Edwarda Alfred ożeni się z francuzką księżniczką.

Ekspansja na północ Edytuj

Hqdefault

W 848 roku udało mu się zastraszyć królów Kentu i Essexu, a następnie zabił ich przejmując ich ziemie. Wkrótce mając do dyspozycji 10 000 żołnierzy wyruszył na północ ku Królestwu Wschodniej Anglii i w dwóch bitwach rozgromił jej wojska doszczętnie. Król pokonanego królestwa nie miał wyjścia i zrzekł się korony na rzecz Edwarda, jednak młody król kazał go zabić następnego dnia. Kolejnym jego celem była Nortumbria. Po przekroczeniu granicy, został zmuszony do odwrotu przez wrogie wojska. Wycofał się, ale kilka dni później zaatakował i jednym gwałtownym atakiem zdobył stolicę Nortumbrii. Po tym zwycięstwie ogłosił zjednoczenie Anglii i zaczął szykować się do ataku do Królestwo Szkocji.

Powstanie baronów Edytuj

Rok przed planowanym atakiem na Szkocję, doszło do buntu kilku baronów. Stopniowo rebelia rozprzestrzeniała się na całe Królestwo. Zaniepokojony tym Edward wysłał posłańców z żądaniem poddania się, jednak Baronowie odmówili i ruszyli na Londyn. Jednak Król zdołał przygotować obronę miasta. W wyniku oblężenia Londynu wojska rebeliantów poniosły klęskę. Po przyjściu na pomoc miastu wojsk królestwa, wrogie niedobitki zostały doszczętnie zniszczone. Edward jako przestrogę dla innych, kazał zabić wszystkich zamieszanych w rebelią, zabrać im majątki, a z ich potomków uczynić niewolników. I tak też się stało. Dzięki zajęciu majątków baronów królewski skarbiec się wzbogacił, co pozwoliło w niekrótkim czasie najechać Szkocję.

Wyprawa na Szkocję Edytuj

Jakiś czas później, gdy zebrał odpowiednie siły, postanowił wyruszyć na Szkocję. Szkoci dowiedziawszy się o najeździe, zajęli ufortyfikowane leśne tereny na północy kraju. Postawiło to Edwarda w trudnej sytuacji, gdyż nie mógł użyć konnicy. Postanowił najpierw otoczyć las, a następnie kazał go podpalić, żeby wypłoszyć z niego wrogów. Ogień zaczął siać panikę we wrogich szeregach. Przeciwnicy zaczęli uciekać, a angielscy wojownicy ruszyli za nimi w pogoń i zgnietli w proch wrogą armię. Duża część Szkotów dostała się w niewole. Edward ogłosił swoje zwycięstwo bardzo krwawo. Gdyż zostawił na pastwę dzikich zwierząt około 2000 Szkotów. Potem bez trudu zajął całe państwo i podporządkował sobie jego lud.

Król AngliiEdytuj

Po powrocie do Londynu postanowił zreformować państwo. Rozkazał zbudować liczne warownie na podbitych terenach, które pilnowałyby porządku oraz byłyby ośrodkami administracyjnymi poszczególnych terenów. Użył również swojej małej floty, by dopłynąć do Włoch. Tam też dzięki sojuszowi z [[Kalifat Iberyjski|Kalifatem Iberyjskim pozyskał środki potrzebne na rozwój państwa oraz armii. W jakiś czas później papież koronował go oficjalne na Króla Wysp Brytyjskich.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki