FANDOM

Autonomiczny Region Prus, znany pospolicie jako Prusy to region autonomiczny na terenach Polski, który jest jej podległy. Spora część mieszkańców regionu to Niemcy wywodzący się z niegdysiejszego Wolnego Państwa Prus, ale znajduje się tutaj również znaczna ilość Polaków. Region Prus posiada swój własny sejmik, podobnie do sejmików województw, oraz swój własny sąd. Stolicą regionu jest Królewiec.

Historia Edytuj

Po Wojnie Edytuj

Historia ARP zaczyna się pod koniec Drugiej Wojny Światowej. Po utworzeniu Polski, której rząd był obecny podczas Konferencji w Poczdamie, Yałcie i Teheranie, i który stawiał o wiele korzystniejsze sobie warunki z większym autorytetem, dzięki udanemu Powstaniu Warszawskiemu oraz wypchnięciu sił niemieckich z Polski przez złączone siły Armii Krajowej i Armii Węgierskiej z wsparciem partyzanckim. Przedstawiciel Polski zaproponował oddanie Prus Wschodnich Polsce, lecz Związek Radziecki miał co do tego zastrzeżenia, i zażądał przekazania Prus w swoje ręce. Polska, ze wsparciem zarówno Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, nie opuściła swoich żądań, a Stalin, nie chcąc kolejnej wojny, zgodził się. Polski rząd nie dokonał ekspulsji niemieckich mieszkańców Prus, woląc dać im wybór między sobą a Republiką Wschodnich Niemiec. Ponad 75.8% mieszkańców postanowiło zostać, a rząd Polski nadał regionowi autonomię.

Teraźniejszość Edytuj

Obecnie, Autonomiczny Region Prus należy do jednego z bogatszych regionów Polski, według rankingu z roku 2015 będąc na trzecim miejscu, zaraz przed województwem podkarpackim (4. miejsce), ale po górnośląskim (2.) i mazowieckim (1.). Mimo iż Gdańsk jest oficjalną siedzibą Marynarki Wojennej, oraz miejscem pobytu sporej części floty, to w Królewcu jest centrum dowodzenia nad flotą bałtycką, jak i współdzieląca tytuł siedziby razem z Rijeką Wyszehradzkiej Kooperatywy Międzymorskiej. Obecnie, w regionie przeprowadzany jest rządowy plan pod tytułem Dziedzictwo (niem. Erbschaft), który ma na celu odnowy i/lub odbudowy zabytkowych kościołów, zamków oraz budynków, które niegdyś należały do Pruskich mieszkańców regionu. Na terenie AUP istnieje również jedna z pięciu zbudowanych (kolejne sześć jest planowanych) elektrowni jądrowych, niecałe trzynaście kilometrów na południowy zachód od Insterburgu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki